وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

اشکال یکم: مشمول قاعده ی اکل مال بالباطل شدن

پیش از مطالعه این مطلب، شماره های یکم و دوم همین عنوان را در وبلاگ مطالعه بفرمایید.

اما بعد؛

برای بررسی این اشکال، نخست آیه ای که قاعده ی اکل مال بالباطل از آن گرفته شده است مطرح و بررسی می شود. سپس دلایلی که این اشکال بر بازاریابی شبکه ای وارد می گردد بیان می شود. در مرحله ی سوم با توجه به آیه، اشکالات وارد بررسی می شود.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا (29 نسا)



در پایان لازم به ذکر است که این بررسی ها با توجه به بازاریابی شبکه ای مرسوم انجام پذیرفته است. بدیهی است اگر به اسم بازاریابی شبکه ای کاری بر خلاف موارد بالا انجام شود دیگر توجیه پذیر نیست. نکته بعد هم اینکه عملیاتی شدن این کار نیازمند به بررسی پیوست فرهنگی این طرح نیز می باشد؛ چه بسا اصول کار اقتصادی این امر اشکالی نداشته باشد، اما فرهنگ انجام آن دارای آفاتی باشد. فلذا ان شاءالله پس از بررسی اقتصادی این امر، پیرامون پیوست فرهنگی بازاریابی شبکه ای هم مطالبی عرضه خواهد شد. 


منبع: کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی، تالیف حجت الاسلام دکتر سید مهدی نریمانی زمان آبادی، بنساد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی 

  • پوریا سرداریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی