وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

مقدمه

یکی از نکات پر بسامد در بیاناتی که مقام معظم رهبری پیرامون مذاکره با آمریکا ایراد فرمودند، مسئله ی مذاکره صرفا پیرامون مسئله ی هسته ای است، نه هیچ موضوع دیگری. از طرفی نکات قرار داده شده در متن برجام از طرف تیم غربی، می تواند زمینه ساز برجام 2 و 3 و ... شود. از همین رهگذر، با بررسی پانوشت 14 ام از پیوست دوم متن برجام، تحریم هوشمند سپاه و تحقق برجام موشکی و برجام حمایت از جبهه ی مقاومت می تواند بطور جدی محقق شود. با این تفاسیر، این پانوشت گویا مقدمه ای شده است که در کنار بیانیه ی FATF، ایران گام به گام تن به برجام های 2 و 3 و... در ددهد. لذا اشراف بر اتفاقاتی که پیرامون این پانوشت در حال تحقق است، می تواند مانع از نقض خواسته ی رهبری گردد. این متن، تلاشی است تا با بیانی ساده این ماجرا بصورت مستدل تشریح گردد.

FATF به کدام قسمت از سند برجام بر می گردد؟

پیوست دوم برجام، عنوانی چنین دارد: تعهدات مرتبط با تحریم ها. ذیل بند هفتم از این پیوست، پانویس شماره ی چهاردهم آمده است که پیرامون بند مذکور توضیحاتی می دهد. بند هفتم هم عنوانی چنین دارد: آثار رفع تحریم های اقتصادی و مالی ایالات متحده.

«سند برجام/ پیوست دوم (تعهدات مرتبط با تحریم ها)/ بند هفتم (آثار رفع تحریم های اقتصادی و مالی ایالات متحده)/ پانویس چهاردهم»

متن لاتین این پانویس چنین است:

14.  Unless specifically provided otherwise, the sanctions lifting described in this Section does not apply to transactions that involve persons on the SDN List and is without prejudice to sanctions that may apply under legal provisions other than those cited in Section 4. Nothing in this JCPOA reflects a change in Iran's position on U.S. sanctions.

ترجمه ی این پانویس هم چنین می شود:

14. کاهش تحریم های شرح داده شده در این قسمت، نسبت به معاملاتی که در آنها اشخاص مندرج در فهرست SDN دخیل هستند، اعمال نمی گردد و تاثیری در تحریم هایی که ممکن است تحت سایر مقررات غیر از مقررات مندرج در بخش 4 اعمال شوند، ندارد، مگر اینکه صراحتا به گونه دیگری مشخص شده باشد. هیچ چیزی در این برجام به منزله تغییری در موضع ایران در رابطه با تحریم های آمریکا نمی باشد.

 

نکات قابل برداشت از این بند

افراد دخیل در فهرست SDN  [1]  مشمول کاهش یا رفع تحریم ها نمی شوند. «دخیل»، ترجمه ی واژه ی involve در متن پانوشت چهاردهم است. این واژه تفسیر پذیر است. بدین گونه که:

1.       چه افراد موجود در لیست SDN بصورت مستقیم یکی از طرفین معاملات باشند،

2.       چه اینکه یکی از طرفین معاملات به نحوی با افراد موجود در لیست در ارتباط باشند،

در هر دو صورت مشمول کاهش یا رفع تحریم ها قرار نخواهند گرفت. ذیل فهرست SDN، علاوه بر لیست افراد موجود در آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجموعه های زیرشاخه ی آن با برچسپ IRGC [2] نیز مشمول کاهش و یا رفع تحریم ها نخواهند شد.

با بررسی لیست SDN مشخص می گردد که اگر یک موسسه مالی با سپاه پاسداران و سایر موسسات و اشخاص مرتبط با آن در یک معامله قرار گیرند، بنا به دلایلی چون دخیل شدن در اشاعه و گسترش سلاح های کشتار جمعی، حمایت از سازمان ها و گروههای تروریستی و یا پولشویی راستای تحقق دو دلیل مذکور برای سپاه، مشمول تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت. لازم به ذکرست که به مفهوم سلاح کشتار جمعی یا تروریسم می بایست با عینک آمریکایی نگریسته شود. یعنی موشک های سپاه می تواند به عنوان سلاح کشتار  گروههای مقاومت می تواند به گروههای تروریستی ترجمه شود!

 

پانوشت 14ام، مقدمه ی اعمال بیانیه ی FATF بر فعالیت های مالی ایرانی

FATF  یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 تاسیس شده و هدف اصلی آن تنظیم استانداردها و ترویج اجرای موثر اقدامات حقوقی، نظارتی و عملیایی به منظور مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر تهدیداتی است که پکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی را تهدید می‌کند. [3]

بدنبال وجود دل نگرانی های فراوان برای موسسات مالی که می خواهند با ایران وارد معامله بشوند، گروه اقدام مالی FATF پیشنهاد داد تا ایران را تحت نظارت خود قرار دهد. به بیان صریح تر، ایالات متحده با پوشش FATF و به منظور تسلط و سوار شدن بر اتمسفر معاملات بانکی ایرانی، با بهانه ی رفع دل نگرانی از موسسات مالی بین المللی برای ورود به معامله با ایران وارد گود شد.

پشت پرده ی این ورود، تحریم هوشمند سپاه و تحقق برجام موشکی و برجام حمایت از جبهه ی مقاومت خوابیده است. جالب است گفته شود که پس از صدور آخرین بیانیه FATF، در بخش مربوط به «قلمروهای پرخطر و غیرهمکار» در سایت رسمی FATF  (که به بررسی اوضاع پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در کشورهای دنیا می پردازد) نام ایران به همراه 11 کشور دیگر مشاهده می‌شود. جالب است که از بین این 12 کشور هم فقط ایران و کره‌شمالی وضعیت قرمز دارند.

 

بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ابعاد مذاکره با آمریکا

مقام معظم رهبری در بیانات نوروزیشان در سال 95، به منطق آمریکا در مذاکره با آمریکا اشاره می فرمایند؛ منطقی که زیاده خواهی آمریکا را در صورت نرمش و کوتاه آمدن ما در مذاکرات در پی خواهد داشت:

«حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزشهای خود تنازل نمیکند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیتهای خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ی هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی میکنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند: از مسئله‌ی فلسطین صرف‌نظر کند، از حمایت از مقاومت در منطقه صرفِ‌نظر کند، از مظلومان منطقه -مثل ملّت فلسطین، مثل مردم غزّه، مثل مردم یمن، مثل مردم بحرین- پشتیبانی و حمایت سیاسی نکند، و نظام جمهوری اسلامی با تعدیل خواسته‌های خود، خود را به آنچه طرف مقابل یعنی آمریکا به دنبال تحقّق آن است، نزدیک بکند. معنای این حرف این است که همچنان‌که امروز بعضی از کشورهای منطقه و دولتهای منطقه، علی‌رغم حکم اسلام و علی‌رغم خواست ملّتهایشان با رژیم صهیونیستی کنار آمده‌اند و مسئله‌ی فلسطین را تحت‌الشّعاع مسائل دیگر قرار داده‌اند، جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب عمل کند؛ معنایش این است که همچنان‌که امروز بعضی از دولتهای عربی با کمال وقاحت، دست دوستی به سمت دشمن صهیونیستی دراز میکنند، جمهوری اسلامی هم با دشمن صهیونیستی کنار بیاید و آشتی کند.»

فلذا بر جامعه ی نخبگانی فرض است که با آگاهی و اشراف دقیق بر اتفاقات دوران پسابرجام، وظیفه ی پاسداری از اصول اساسی انقلاب اسلامی را که می تواند به واسطه ی نکات خوابیده در متن توافق نامه ی برجام نقض شود، ایفا نماید.

 

 

 


1. Specially Designated Nationals and Blocked Persons List

2. the Islamic Revolutionary Guard Corps 

3. financial action task force

http://www.fatf-gafi.org/about/


  • پوریا سرداریان

نظرات  (۲)

نوع نگاه در تصمیم گیری برای اداره حکومت و کلیت سیاست داخلی و سیاست خارجی یک کشور همگی جزو مسائلی هستند که از دیرباز سیاست مداران نظام جمهوری اسلامی اختلاف نظرهای زیاد و عمیقی درباره آنها داشته اند . از پستوهای و اندرونی های مجمع تشخیص مسائلی بیرون می آید ، از پاستور چیز دیگری و از بهارستان چیزی . هرکسی از ظن خود برای انقلاب یاری شده . هرکس از این مواد برای خودش آشی پخته . 
این دولت لحظه به لحظه در باتلاقی فرو میرود که به نظر خود شهد عسله . به قول معروف میگن همچون آهو توی عسل گیر کرده .
ولی باید قبول کرد همه این مسائل از نظر ما "متوهمین توطئه" راه غیرمستقیم است ولی از دید خیلی ها راه نجات است.
درسی از کودتا 3 ساعته ترکیه: 
"به جای تغییر در افکار سیاسیون ، مردم را آگاه کنیم و به میدان بیاوریم که مردم از بزرگترین و قدرتمندترین ارتش ها هم قدرتمند تر هستند"
تا زمانی که دست از سیاست ذلت برنداریم آمریکا و متحدانش
پررو تر وگستاختر خواهند شد. 
اما دوستان داخلی آمریکا بدانند که ما ملتی غیر قابل پیش بینی
وکنترل هستیم ودرمواقع خطر همه چیزمان را فدای دین و مذهب و
کشور خواهیم کرد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی