وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

 

#نفت و #مالیات دو درآمد مهم برای بودجه کشور است.

  • شیوع کرونا موجب کاهش تقاضای جهانی نفت خام شده است؛ به ویژه که چین، بزرگترین واردکننده نفت خام ما هم  در قلب بحران کرونایی است و این مسئله موجب افت قیمت نفت خام گردیده است. از سویی عدم توافق روسیه و عربستان در نشست اوپک پلاس بر سر کاهش عرضه نفت خام به بازار نیز موجب نشد که با کاهش عرضه، اثر منفی کاهش تقاضا در قیمت نفت رفع شود. عربستان با کاهش قیمت نفت خود (آتش زدن به مالش!) به دنبال تامین ارز مورد نیاز خود در این شرایط رفته و شرایط تحریمی و دشواری فروش نفت ما هم موجب شده بالاجباز تخفیف هایی را روی همین نفت کم بها شده لحاظ کنیم تا به فروش برسد. لذا سر جمع، درآمد دندان گیری از خام فروشی عایدمان نمی شود.
  • در حوزه درآمدهای مالیاتی هم با توجه به رکود و تعطیلی بسیاری از صنوف و واحد های تولیدی و ... و بالتبع چالش در دریافت مالیات از این بخش ها، می بایست با نظارت های دقیق تر و جدی تر مانع از فرار مالیاتی شد و با تصویب قوانین کارآمد در حوزه مالیات همچون CGT (مالیات بر عایدی سرمایه) و... این درآمد کلان را برای تامین بودجه کشور به ارمغان آورد.

از تبعات اقتصادی بحران کرونا نمی توان گذر کرد مگر با باور و پایبندی به #اقتصاد_مقاومتی؛ چنانکه بهترین تعریف از اقتصاد مقاومتی هم اینست که بتوان در برابر تکانه ها و شوک ها، قدرت تاب آوری را ارتقا داد و به رشد اقتصادی ادامه داد.

جدا شدن بند ناف بودجه از خام فروشی نفت می تواند بصورت توفیق اجباری، از #فرصت های موجود در دل این بحران کرونایی برای اقتصاد کشور به شمار آید، اگر قوای اجرایی و تقنینی و قضایی در این دوران و بر سر این مسئله جبهه ای جهادی تشکیل دهند.

  • پوریا سرداریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی