وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

پیرامون جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و مباحث مرتبط با آن، نیازست سطوری نگاشته شود تا ماجرا برای عموم قابل فهم گردد. فلذا این یادداشت سعی در تبیین کلیّات این ماجرا دارد:

 

اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا مجموعه ای از 28 کشورهای اروپاییست که با هم تفاهمات تجاری، سیاسی و جابجایی نیروی کار دارند. لزوما همه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا نیستند. مثلا سوییس در قلب اروپاست اما عضو اتحادیه اروپا نیست. اگرچه سوییس طی توافقاتی برخی از مناسبات اتحادیه اروپا را اجرا می کرد، اما در رای گیری سال 2014، مردم این کشور به محدود شدن رابطه با اروپا رای دادند و به همین دلیل حتی بسیاری از روابط دو جانبه آموزشی سوییس با کشورهای اتحادیه اروپا محدود شده است. کشورهای اروپایی مهم دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند عبارتند از روسیه و نروژ.

 

واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا (یورو) چه نقشی در اتحادیه دارد؟ 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همگی بجز 9 تایشان عضو حوزه پولی یورو هستند؛ در بین این 9 تا، یکی اش انگلستان است. یک روی سکه ی استفاده از واحد پولی مشترک اینست که با حذف نوسانات نرخ ارز و هزینه‌های مرتبط با آن، دسترسی آسان به بازار بزرگ با سیاست پولی یکسان و شفافیت قیمت برای اعضااست. اما روی دیگر سکه اینست که کشورهای اروپا به لحاظ فرهنگ، آب‌وهوا، جمعیت و اقتصاد متفاوت هستند و از این رو این کشورها دارای نیازهای و مشکلات مالی متفاوت هستند. چیزی که برای یکی از اعضای اتحادیه اروپا مناسب است، برای دیگری ممکن است یک فاجعه باشد. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا از عضویت در حوزه پولی یورو پرهیز کرده‌اند تا بتوانند استقلال (مالی) خود را حفظ کنند.

 

دلایل موافقان و مخالفان در مساله ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا چیست؟

موافقان باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا می گویند: رای به خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به تضعیف اقتصاد انگلستان، پایین آوردن تاثیر جهانی این کشور و فراهم نمودن زمینه‌ای برای از هم پاشیدن اتحاد پادشاهی بریتانیا شود. 

در نقطه مقابل، مخالفان باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا، با تکیه بر مساله مهاجران، مردم را تشویق به رای خروج می‌کنند. چرا که با خروج از اتحادیه اروپا، کنترل مرزهای انگلستان در مقابل مهاجران دیگر کشورهای اروپایی و همچنین پناه‌جویان به دست خود این کشور خواهد بود.

در این میان، مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و احتمال هجوم 12 میلیون ترکیه‌ای به انگلستان هم یکی از دلایل اصلی تمایل مردم انگلستان به سمت خروج از اتحادیه اروپا عنوان می شود. ضمن اینکه حامیان خروج معتقدند اتحادیه اروپا سودی برای انگلستان نداشته و با قوانینش مانع رشد اقتصادی این کشور شده است. این جمعیت می‌گویند در مقابل هزینه هنگفتی که انگلستان به عنوان سهمیه خود برای عضویت در اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند، چیز زیادی دریافت نکرده بلکه مجبور است شرایط اتحادیه اروپا برای سهمیه مهاجران را متحمل شود.

 

برای مطالعه ی مفصل تر در باب سطور بالا، اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

پ ن: مدتهاست مبحثی تحت عنوان «جنگ ارزی» را در دست مطالعه قرار داده ام. استادحسن عباسی خیلی روی این عنوان در قالب تهدیدی نیمه سخت که بزودی سکه اش در عالم رونق خواهد گرفت، تاکید می کرد.بنظرم وقتش رسیده که پیرامون این تهدید، مباحث و نکاتی را کم کم مدون و منتشر کنم.


لینک سایت تحلیل پرس که این یادداشت را منتشر کرد.

لینک سایت باشگاه استراتژیست های جوان که این یادداشت را منتشر کرد.

  • پوریا سرداریان

نظرات  (۱)

علاوه بر موارد گفته شده این رو هم میشه به دلایل مخالفت مردم انگلیس به حضور در اتحادیه اروپا اضافه کرد که مردم انگلستان در مجموع خودشون رو تافته جدا بافته و نسل برتر و پیشرو جهان میدونن و به قول ما ایرانیا به کلاسشون نمیخوره با بقیه اروپایی ها در یک شرایط برابری باشن حتی در یک سری چیزهای محدود. در یک کلام اینکه انگلیسی ها یه نمه نژاد پرستن البته نه همه شون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی