وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی
ذهن یا قلب؟ کدام یک عبارت صحیح تری است؟


در نوشتار نخست، سعی شد تا دید اجمالی از کلیت موضوع به شما داده شود تا بتوانید چارچوب کلی را دریابید.

اما از این نوشتار به بعد، تلاش می کنیم مطلب را تفضیلی تر کالبدشکافی کنیم تا قابل فهم تر شود.

از آنجا که در تبیین یک موضوع، نخست باید چارچوب مفهومی بحث مشخص شود و سپس به طرح چارچوب نظری بپردازیم، لذا در این یادداشت، تکلیف خودمان را با برخی واژگان بایستی روشن کنیم.

در ابتدای متن نخست، سخن از مناسبات ذهنی در سبک زندگی، به میان آوردیم.

اما آیا ذهن، عبارت صحیحی برای ساحتی است که انسان به وسیله آن، درگیر پدیده ی زنای ذهنی می شود؟ (این پرسش است که بایستی با دقت و تحقیق بیشتر بدان نگریست. ان شاءالله در آینده مورد بررسی قرارش خواهیم داد)

اصولا در مباحث درون دینی، عبارت قلب مریض را در این زمینه بکار می بریم. از همین روی، این نوشتار را به مفهوم شناسی مراتب قلب می پردازیم.

محتوای این موضوع را یکی از وبلاگ های اندیشکده یقین تدوین نموده، لذا جهت حفظ حقوق معنوی ایشان، بنده بجای درج متن، لینک موضوعات را قرار خواهم داد.

اما توضیحی اجمالی؛ در کلام وحی، هنگامی که سخن از قلب به میان آمده، واژگان متفاوتی، در شرایط متفاوت بکار رفته است.

به عنوان مثال: صدر، شغاف، قلب و فواد

از آنجا که استاد، ارتباط این واژگان را بصورت پیازچه ای در نظر گرفته اند، بدین گونه که هر کدام، لایه ای از لایه های آن را تشکیل می دهد، جهت یافتن دید کلی نسبت به این تقسیم بندی، نمودار زیر را ملاحظه فرمایید.

این که هر کدام از این مراتب، چه ویژگی هایی دارند، و نیز چه نسبتی بین این لایه ها برقرار است، شما را به خواندن مطالب موجود در لینک های زیر دعوت می کنم:


   قلب سلیم-حکمت صدر

   قلب سلیم-حکمت شغاف

   قلب سلیم-حکمت قلب

   قلب سلیم-حکمت فواد




  • پوریا سرداریان

نظرات  (۱)

بسمه تعالی

با سایت خبری- تحلیلی میدان 72 به میدان آمده ایم. به سایت ما سر بزنید و به دوستانتان معرفی و لینک نمایید. در صورتی که مطالب جالبی داشته باشید در اختیار سایت ما قرار دهید تا پس از بررسی منتشر کنیم. میدان 72 را بخاطر بسپارید و جزء پیوندهای روزانه تان قرار دهید. منتظر حضور و نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی