وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

بقدری ابعاد این مذاکرات، نتایج و مباحثش بر ما، ملت ایران پوشیده است که ناگزیریم برای کنکاش آن، رو به بررسی سناریوهایی بیاوریم که در صحت و سقمش مطمئن نیستیم. لذا پیش از شروع بحث، هرگونه سناریو پردازی را دال بر تلاشی برای دستیابی به حقیقت ساتر، قلمداد کنید؛ نه پرده برداری از مباحثی پشت پرده یا افشای رازی گفته نشده.

 

 

با توجه به تاکیدات رهبری، بر غیر قابل اعتماد بودن طرف مقابل، و نیز خط و نشان هایی که ایشان کشیدند، مبنی بر عدم اجازه بازرسی از مراکز نظامی و نیز عدم اجازه برای مصاحبه (بازجویی) با دانشمندان هسته ای، واضح است که این مسائل، نه در قالب یک توصیه به تیم مذاکره کننده، که در حکم گوشزدی جدی به آنان تلقی می شود.

از طرفی افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی، آن هم در روزهایی خاص، و نیز تاکید پیاپی رئیس جمهور بر اینکه عده ای معدود از جیب مردم شعار می دهند و از بلند گوهای عاریه ای استفاده می کنند و ...، می توان استنباط کرد که تنش هایی در حال انتقال به بستر اجتماع هست، تنش هایی که اگر از همین حالا اثرات و بازخوردهای احتمالیش مورد واکاوی قرار نگیرد، می تواند هزینه های بسیاری را روی دست نظام قرار دهد.

سناریوی بد بینانه چنین روایت می کند که ین تنش ها بصورت عامدانه از جانب مجموعه های دولتی در حال انتقال به جامعه هست تا عدم موفقیت احتمالی در حصول توافق را به گردن جریان مخالف با توافق بیندازد، نه بی تدبیری مذاکره کنندگان.

در سناریوی خوش بینانه نیز می توان چنین قلمداد کرد که عملیات روانی فوق، ناشی از برنامه ی هدایت شده ای از سوی دشمن است تا با سو برداشت ملت از حوادث جاریه، آنان را به این نتیجه برسانند که حصول توافق در مذاکرات، ولو با شکسته شدن برخی خطوط قرمز، امری اجتناب ناپذبر، بلکه لازم است.

بگذریم از سناریوی بسیار منفی بافانه ای که می گوید این شوک های ناگهانی اقتصادی از آن روست تا بلافاصله بعد از توافق احتمالی، فروکش کند و رضایتی مقطعی برای مردم به بار آورد.

وجه مشترک تمام سناریوهای بالا، چند نکته است:

-         تمام این امور، با این پیش فرض است که بایستی مردم از محتوای اصلی توافق مطلع نشوند، یا به بیان بهتر برای ملت، مجال پرداختن به اصل موضوع چندان فراهم نباشد.

-         راهبرد کلیدی رهبری مبنی بر جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه، نقطه مشترک همه ی سناریو هاست که عامدانه یا غیر عامدانه بدان حمله می شود.

-         حساب باز کردن روی بازخورد مردم، آن هم بازخوردی که نه از روی اطلاع از مفاد توافق نامه ، که از روی چینش شرایط خاص اجتماعی ست، دیگر وجه مشترک سناریو هاست. بدین معنی که چنان مردم را به بازخورد بکشانند که بتوانند آن رفتار را مصادره به مطلوب خود کنند.

لذا شاید مهمترین عمل پدافندی که پیش از بروز هرگونه بحران احتمالی، در اثر انتقال این تنش ها به اجتماع، می توان در دستور کار قرار داد، بررسی دقیق متن لاتین توافق لوزان و بحث پیرامون آن است.

از لینک های زیر می توانید اصل متن لاتین توافق نامه و نیز تحلیل فنی و بسیار قابل تامل دکتر سعید زیباکلام، از این توافق نامه را دریافت کنید.

منتظر تحلیل ها و مباحث آینده باشید...

 

 

 

برای مطالعه متن لاتین توافق نامه لوزان، اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود نقد فنی توافق نامه، توسط دکتر سعید زیباکلام، اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

  • پوریا سرداریان

نظرات  (۲)

ممنون،اگر میشه به وبلاگم سر بزنید و در مورده رمانی که می خوام بنویسم نظر بدید،یه قسمته کوتاهی ازش رو نوشتم،اما چون نمیدونم تا چه حد می تونم رو نوشته هام حساب کنم،نیاز به نظر دارم و ممنون میشم نظر بدید.
بازم ممنون
daghneveshte.mihanblog.com

سلام، با تشکر از شما

"نوش داروی هسته ای؛ بعد از مرگ استقلال، وحدت و عزت"

با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/42941


در سایت "حرف تو" انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما: بدون ترک گنه انتظار بی معناست ..... امید دیدن روی نگار بی معناست

 

یا علی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی