وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی
21 رمضان المبارک 

 

می گفت: چرا دغدغه ی امام معصوم و ادعیه، در این شب ها خلاصی از آتش است؟ این همه نیاز و حاجت؛ صد بار گفتن «خلّصنا من النار» جوشن کبیر را چه حکمتی است؟

می گفتم: هفت قرآن به میان ما کجا و آتش دوزخ کجا؟! حالا منتهایش این است که رنج و سختی دنیوی بر ما عارض می شود و پاک می شویم؛ بماند که توبه و شفاعت هم کار خود را می کند.

می گفت: چنان تکان می خوریم که گویا خداوند، مکتوب ممهوری بهمان داده که عاقبتمان بخیر می شود. زهی خیال باطل!

می گفتم: شب قدر است؛ بجای اینکه دم از غفران و رحمت بزنی، چرا داری توی دلمان را خالی می کنی؟

می گفت: قرآن دم دستت هست؟ سوره ی مریم را باز کن؛ ورق بزن؛ رسیدی به آیه ی 71؟

«وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً»

دو تا تاکید اول آیه آمده است تا جای هیچ تردیدی با قی نماند؛ «اِن» و «الّا»

می گفتم: خب! حالا جان کلام آیه چیست؟

می گفت: ترجمه اش می شود «و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى شوید; این امرى است قطعى بر پروردگارت!»[1]

می گفتم: مثل اینکه طومارمان در هم پیچیده شد؛ خدا کار ما را یکسره کرده است؟

می گفت: پس چه خیال کردید؟ فکر کردید اینکه هی صد بار گفته اند بگو «خلّصنا من النّار» و هی «منّ علیّ بفکاک رغبتی من النّار» بی حکمت است؟! نه آقا جان... تازه خداوند خودش را با ربوبیتش در این آیه نشان داده است. وارد آتشت می کند تا تربیت شوی، جانِ برادر. آتشی که همان تجسم عملت هست.

می گفتم: حالا چه باید کرد؟

می گفت: کمی برو جلوتر؛ آیه 72

«ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها جِثِیّاً»

سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهائى مى بخشیم; و ظالمان را ـ در حالى که به زانو در آمده اند ـ در آن رها مى سازیم. [2]

قبل از اینکه چیزی گفته باشم می گفت: خیال برت ندارد که تقوایت نجاتت می دهد! نه؛ با دقت به آیه نگاه کن.

می گوید اگر تقوا پیشه کنی، این ما هستیم که نجاتت می دهیم (ننجّی)؛ به تقوایت تکیه نکنی که اوضاعت قمر در عقرب می شود. اصلا امشب بایستی عرضه بداری که:

خدایا! من زمین گیر شده و بند را به آب داده ام. خودت کاری بکن وگرنه که صنم تو خالی تقوایم بیچاره ام می کند.

 

عتاب یار پری چهره، عاشقانه بکش

که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند

 

 

پ ن:

 

1.2. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی

- «می گفت ها»، از بیان حجت الاسلام دکتر فلاح رفیع (مسئول نهادمان) بود و «می گفتم» ها هم که معلوم است دیگر.

- گوش دادن به این روضه هم خالی از لطف نیست. اینجا کلیک کنید.


  • پوریا سرداریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی