وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

کلام بزرگان را باید در نعلبکی تحلیل ریخت تا بتوان نوشید

وبلاگ نعلبکی

یکی از عمده مسائلی که پیرامون آمریکا بایستی بدان پرداخت، حال و روز کشورهایی است که برای توسعه و پیشرفت، به دامن ایالات متحده پناه برده اند؛ و مهم تر از آن دلایل این پناهندگی است.

 

در این باب، آقا سیدمرتضی آوینی (رحمت الله علیه) مقاله ای بسیار عجیب و نکته دار نوشته اند تحت عنوان «راز سرزمین آفتاب».

 

دکتر عادل پیغامی پیرامون این مقاله گفته اند:

«در سال 74 که شهید آوینی تازه شهید شده بود، ما در کلاس توسعه بودیم و کسی استاد ما بود که چند سال فرصت مطالعاتی گرفته بود و به ژاپن رفته بود تا توسعه ی ژاپن را بررسی کند. وقتی که آمد، کتابی در این زمینه نوشت. چاپ شد و آن موقع این کتاب در دانشکده ی اقتصاد خیلی سر و صدا کرد. ایشان در انتهای کتابش به مطلبی رسیده بود. در باب راز توسعه ی ژاپن که خیلی دقیق تر و به مراتب کامل ترش را در برش های تئوریک و برش های مفهومی، شهید آوینی در این مقاله ی ساده، زده است. ایشان تازه از ژاپن آمده بود و در حوزه ی توسعه استاد ما بود. من ارائه ای که از بحث توسعه دادم، همین مقاله بود. ایشان تعجب کرد. این مقاله را نخوانده بود. دید که فراتر از کتاب ایشان است که محصول فرصت مطالعاتی چند ساله اش در خود ژاپن است. وقتی که من این مباحث را به استاد نشان دادم، چیزی برای گفتن نداشت و یک سکوت معناداری کرد. یعنی چه؟ مگر ممکن است!! چون فکر می کرد، آورده ی او و شناختی که از توسعه ی ژاپن پیدا کرده، بسیار آورده ی نوینی در ایران است. آن موقع تقریبا پروفسور بود. برای یک استاد آکادمیک دانشگاه خیلی سخت بود پذیرش این نکته که از یک ژورنالیست (شهید آوینی از نظر آنها کسی بود که در سوره، سرمقاله می نوشت) بخواهد این گونه تحلیل کند. حتی به یاد دارم که ایشان در سال 74، بخش هایی از آن را قبول نمی کرد. بعدا هم رصد کردم و دیدم این استاد آن مطالب را در سال 81 قبول کرد.»

 

لطفا مقاله را بخوانید و با بارش فکری در کامنت ها ما را در انجام یک سری پروژه های ضد آمریکایی یاری کنید.

  • پوریا سرداریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی