پیش از مطالعه این مطلب، شماره های یکم تا سوم همین عنوان را در وبلاگ مطالعه بفرمایید.
اما بعد؛
اشکال دوم: چرایی اینکه شرکت برای یافتن یک مشتری حق الزحمه نمی دهد بلکه برای جذب دو یا سه مشتری حق الزحمه می دهد
اشکال سوم: شرکت به چه حقی شرط تعادل شاخه ها را مطرح می کنند؟
برای بررسی این اشکال، می بایست شروط ضمن عقد را بررسی نمود و برای این منظور قاعده ی «المومنون عند شروطهم» تبیین گردد.
نمونه روایت: امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «مسلمانان در بند شرط هایشان هستند، مگر شرطی که مخالف کتاب خدا باشد، که عمل به آن صحیح نیست»
تعادل شاخه ها و نیز یافتن دو نفر مستقیم، با آموزه های دینی موافق و مقدور عقلی و شرعی است و نزد عقلا معتدّ به می باشد و با ماهیت عقد در تضاد نیست؛ فلذا می تواند به عنوان شرط ضمن عقد مطرح گردد و خللی به عقد وارد نسازد
در پایان لازم به ذکر است که این بررسی ها با توجه به بازاریابی شبکه ای مرسوم انجام پذیرفته است. بدیهی است اگر به اسم بازاریابی شبکه ای کاری بر خلاف موارد بالا انجام شود دیگر توجیه پذیر نیست. نکته بعد هم اینکه عملیاتی شدن این کار نیازمند به بررسی پیوست فرهنگی این طرح نیز می باشد؛ چه بسا اصول کار اقتصادی این امر اشکالی نداشته باشد، اما فرهنگ انجام آن دارای آفاتی باشد. فلذا ان شاءالله پس از بررسی اقتصادی این امر، پیرامون پیوست فرهنگی بازاریابی شبکه ای هم مطالبی عرضه خواهد شد.
منبع: کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی، تالیف حجت الاسلام دکتر سید مهدی نریمانی زمان آبادی، بنساد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی