جهت ورود به بحث، ابتدا چند پرسش متداول را مطرح می کنم، جهت طرح صورت مسئله:
-آیا اجبار در دینداری کار درستی است؟
-چرا پیامبر اعظم در زمان خودشان، حجاب را اجباری اعلام نکردند؟
-آیا اگر حجاب، قانون نبود، اوضاع پوشش جامعه بهتر نمی شد؟
از سوال اول شروع می کنم. در انتخاب دین، اساسا هیچ اجباری جایز نیست و شخص، مختار است هر آیین و مکتبی را بپذیرد، البته از آنجا که انسان دارای قوای اندیشه و اختیار است، در قبال انتخابش نیز مسئول است. اما اگر مکتبی را پذیرفت، بایستی به اصول و قواعد آن ملتزم شود؛ در واقع انتخاب هر مکتب، هم ارز با ملتزم شدن به رعایت اصول آن مکتب است. فلذا دیگر نمی تواند بعد از انتخاب، بگوید چون من آزادم، پس نیازی نیست حتما قواعد و اصول مکتب انتخابیم را رعایت کنم. پس می توان گفت اجبار در انتخاب اصل دین، کار نادرستی است.
قبل از پاسخ به سوال دوم، مثالی بزنم تا پاسخم گویاتر شود. فرض بفرمایید امروز جمعی از جوانانی که خدمت سربازی نرفتند، ادعا کنند که چون پیامبر اعظم خدمت سربازی را در عصر خودشان اجباری نکردند، پس حتما این اجبار کار درستی نبوده، فلذا ما نیز به پیروی ار سیره ایشان، رفتن به خدمت سربازی را بر خود لازم نمی بینیم!
اینکه چرا حجاب در زمان پیامبر اعظم اجباری نبوده، خود، تحقیقی دقیق را می طلبد؛ شاید بتوان گفت احیاناً به دلیل تازه پا بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعی، درگیری زیاد در جنگها، لزوم تدریجی بودن ابلاغ احکام و اموری از این دست مسائل، حجاب، قانون نشده بود، نه به دلیل عدم مشروعیت آن. بنده مجتهد نیستم، لذا راجع به سوال دوم اظهار نظر شخصی نمی کنم، فقط چند سطر از مستندات بزرگان را اینجا یادداشت می کنم:
بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده، هر فعل حرامی، قابل تعزیر است [1] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.[ 2].
با توجه به این قاعده، اگر بتوانیم حرمت حجاب را ثابت کنیم، قانونی بودن حجاب و نیز درست بودن برخورد با بد حجابها نیز برایمان ثابت می شود. آیا می دانید کدام آیات قرآن، حرمت حجاب را بیان می کنند؟[3]
دیگر از گفتن دلایل ضرورت حجاب از بعد اجتماعی بگذریم که مانع هوس رانی ها و تزلزل بنیان خانواده و ... می شود، که توضیح واضحات است، گفتن این مسائل.
سوال سوم را هم با طرح یک سوال دیگر جواب می دهم. بنظر شما اگر حجاب اجباری نبود، آیا همین امنیت اخلاقی و حیای حداقلی که در جامعه هست (و اعتراض ما هم به همین حداقلی شدنش است)، باقی می ماند؟ آیا اگر الآن فرضا، نظرسنجی در باب حجاب بگذارند، عموم مردم به قانونی بودن آن رای خواهند داد یا آزاد بودنش؟
در مورد تصویر این پست هم، به لینک توضیحات سایت «شایعات» رجوع کنید
توضیحات:
[1] العناوین الفقهیة، ج2، ص: 627، قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر
[2] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه 5988-2.
[3] 59 احزاب، 31 نور و ...
پ ن: مجازات تعزیری چیست؟
تعزیر طبق قانون مجازات اسلامی، تادیب یا عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است و انواع آن از قبیل حبس، جزای نقدی و شلاق باید کمتر از حد باشد. بنابراین این مقررات درباره حدود، قصاص و دیات که جنبه شرعی دارند، جاری نیست.